Jump to content
Masatenisi.org Forum

Lastiği Gererek Yapıştırmak Üzerine


Recommended Posts

Selamlar.

 

Şimdiye kadar kullanmış olduğum Maze All+ tahtayı Maze Off ile değiştirecektim, bu yüzden All+’dan lastikleri söküp Off’a takma işlemine başladım.

 

Lastikleri söktüm, yoğun biçimde bombe yaptılar. Sonra bu lastikleri Off’a taktım, birinin altında 5mm kadar, birinin ise 7-8 mm. kadar bir boşluk kaldı. Oysa iki tahtanın da kafa uzunlukları birbirinin aynısıydı. Bu ilginç geldi.

 

Elbette bu rahatsız edici bir durum, çünkü forehand’de kullandığım 05FX’in altında paralel tuttuğum işaret parmağım artık lastikle değil tahtayla temas ediyordu.

 

Sebebini de anlamadım. İlk antrenmana gittiğimde birkaç kişiye danıştım, Ersun Hoca dedi ki: “Lastikler yapıştırılırken çok gerilmiştir”.

 

Bu durumda ben de söküp tekrar gererek yapıştırmaya karar verdim, denedim ve oldu, artık tam oturuyor. İnternetten baktım, birçok kişinin de lastiği yapıştırırken gerdiğini öğrendim. Ama aklımda da bir soru işareti kaldı: Eğer lastik gerilerek yapıştırıldığında daha iyi oluyorsa neden o zaman daha gergin üretilmiyorlar? Gererek özelliğini değiştirmiş olmuyor muyuz?

 

Ben de bu konuyu araştırdım ve bununla ilgili birçok sitede bilgi ve tartışma buldum. Birkaçından alıntı yapayım:

 

http://ooakforum.com/viewtopic.php?f=44&t=8170

Bu şekilde elde ettiğiniz gerilim evet, lastiklerin hızını biraz artırır ancak spini artırmaz. Ayrıca lastiğin topu tutma süresini kısaltır, ve topun lastikle temas etme anında lastiğin süngerin içine daha az çökmesine neden olduğu için süngerin etkisini de azaltır…Ayrıca birkaç hafta sonra lastik bu gerilime bağlı olarak deforme olur, yavaşça kendi içinde açılır. Sünger giderek yumuşar, lastiğin tensor özelliği de buna bağlı olarak azalır.

 

http://tenergy05.com/rubbers/how-do-you-cut-your-rubber-and-attach-it-blade

…lastiği kesinlikle germeyin… Lastik gerilirse 3 ay bile dayanmaz, çünkü üzerindeki gerilim çok yüksek olur ve topu bir mancınık gibi atar.

 

http://mytabletennis.net/Forum/forum_posts.asp?TID=22231

Gerilen sünger, sizin aldığınız süngerden daha sert bir karaktere kavuşur. Süngerin sertliği 3-4 derece artar. Yani sizin sertliğinden, hissinden dolayı aldığınız lastik artık başka bir lastiğin özelliğine kavuşmuş olur.

 

…ve bunlar gibi başka birçok sitede daha konuyla ilgili bilgi var. Ancak işin özü anlaşılmıştır. Temel olarak lastiği gererek yapıştırmak:

 

· Lastiğin hızını artırıyor- ancak germe mükemmel yapılabilen bir işlem olmadığı için bu gerilim de lastiğin her yerinde aynı olmuyor.

· Lastik inceldiği için sertleşiyor.

· Sertleştiği için de spini azalıyor.

· Lastik gerildiği için kalınlığı azalıyor, yani biraz inceliyor. Sizin 2.1 diye aldığınız lastik gerilip takıldığı için 2.0 kalınlığa sahip oluyor.

· Lastiğin kullanım ömrünü azaltıyor, çünkü lastik o gerilime uygun olarak dizayn edilmemiş.

· Lastik bir tahtadan söküldüğü zaman tekrar kullanmak sıkıntı yaratıyor.

· Lastik ve sünger bir süre sonra bu gerilime dayanamayıp bollaşıyor.

 

Sonuç olarak sizin sizin belli bir kalınlıkta, sertlikte, belirli bir spin ve hız değerine sahip olduğu için aldığınız lastiğin tüm bu özelliklerini değiştirmiş oluyorsunuz. Sertliği artıyor, spini azalıyor, hızı artıyor, kalınlığı azalıyor, ömrü azalıyor.

Amaç da hızını artırmak.

 

E o zaman da baştan spini biraz daha az, hızı daha yüksek bir lastik alıp takılabilir. O zaman bu işlemin mantığı ne olabilir ki?
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Tenergy'ler gerilmeden yapıştırılsa bile 1-2 ay sonra söküp beklerseniz küçüldüğüne şahit olacaksınız. "tenergy shrinking" diye aratırsanız böyle tecrübeleri görebilirsiniz. "Lastiği niye daha gergin üretmiyorlar" sorusu bence pek mantıklı değil. Lastikler zaten artık oldukça tansiyonlu üretiliyor. Ama siz her zaman biraz daha gergin yapıştırabilirsiniz. Gerdirerek yapıştırmak karakteri kısmen değiştirir. 1-2 mm benim için birşey değiştirmiyor. Ama 6-7 mm az değil. O zaman lastik daha hızlı ve dinamik oluyor. Spin azalıyor da denemez. Zira tüm eski usül solüsyonlama işinin özünde lastiğin gerginleşmesi yatar. Ekstra tansiyonun lastriğin ömründen yediği doğrudur.

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Merhaba Fatih,

Tecrübelerime dayanarak eğer yapıştırma işleminde bir rulo veya benzeri bir şey kullandığımızda ne kadar kuvvetimizi eşit ölçüde bastırdığımızı düşünsekte böyle olmuyor. Gerdirme işlemi tüm lastiği eğer tutkal daha kurumadıysa tüm lastiğe yayılıyor ama kuruduysa yani daha anlık yapışkan ise o zaman sadece uç bölgelerde gerilme oluşuyor.

Bazıları bunun sorun olmayacığından bahsetse de sonuç olarak üreticiler lastikleri en ince ayrıntısına kadar araştırıp değişik özelliklerde üretmesinin bir anlamı var.

Bu sebeple son 3 lastiğimi rulo kullanmadan her tarafında boşluk kalmayacak şekilde (lastik tahta arasında) lastik tarafı alt kısımda olacak bir şekilde tahta kısmında bastırıp yapıştırıyorum böylelikle lastik özelliklerinden hiç ödün vermediğimi gördüm bundan sonra lastiklerimi yapıştırırken rulo kullanmayacağım. Hele lastik ve sünger soft ise aşırı derecede etkilediğini söyleyebilirim.

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Tenergy'ler gerilmeden yapıştırılsa bile 1-2 ay sonra söküp beklerseniz küçüldüğüne şahit olacaksınız. "tenergy shrinking" diye aratırsanız böyle tecrübeleri görebilirsiniz. "Lastiği niye daha gergin üretmiyorlar" sorusu bence pek mantıklı değil. Lastikler zaten artık oldukça tansiyonlu üretiliyor. Ama siz her zaman biraz daha gergin yapıştırabilirsiniz. Gerdirerek yapıştırmak karakteri kısmen değiştirir. 1-2 mm benim için birşey değiştirmiyor. Ama 6-7 mm az değil. O zaman lastik daha hızlı ve dinamik oluyor. Spin azalıyor da denemez. Zira tüm eski usül solüsyonlama işinin özünde lastiğin gerginleşmesi yatar. Ekstra tansiyonun lastriğin ömründen yediği doğrudur.

 

Evet, araştırırken bu "tenergy shrinking" denilen duruma rastlamıştım. Zaten daha fazla "çeken" lastik Tenergy oldu. Tibhar Aurus daha az çekme yaptı. Ve evet, oradaki ifadem biraz yanlış olmuş. Demek istediğim şuydu: " eğer kişi daha gergin bir lastik istiyorsa neden daha gergin (tansiyonu daha yüksek dediğiniz şey) üretilmiş olanı almıyor? Ne kadar gergin üretilirse o kadar iyidir diye bir kural mı var? O zaman her lastik maksimum gerginlikte üretilebilirdi, herkes için daha iyi olurdu".

 

Kaldı ki lastiklerin gergin olması iki yolla yapılıyor: Kimyasal veya mekanik olarak. Kimyasal olarak gerginleştirilmiş lastikler zaten mekanik germeyle deforme olacağı için, onlar için bizim şahsi gerdirme işlemimiz çok daha zararlı sonuçlar verecektir. Kaldı ki mekanik gerdirme kullanılan lastiklerde de tek gerdirilen kısım üst yüzey, sünger hiç gerdirilmiyor. Oysa biz bunu kendimiz manuel yaparsak süngeri de -kendisinin öyle dizayn edilmemesine karşın- gerdirmiş oluyoruz:

 

What is a high tension/pre-tensed/tensor rubber sheet?

With the banning of VOC based glues (such as speed glues) and booster, manufactures need another way to provide the extreme spin. Speed glue worked by swelling the sponge with what is basically a combination of rubber cement and paint thinner. This has the effect to massively stretching the topsheet beyond what would be done with normal manufacturing. Tension rubbers are rubbers where the topsheet is streatched before gluing to the sponge during manufacturing.

There are two different methods of 'tensioning' rubber, chemical and mechanical:

  • Mechanically tensioned rubbers are produced by gluing the rubber topsheet to the sponge in a chamber negative pressue (such as a weak vacuum), this causes the sponge to expand (visualize a marshmellow in a microwave).
  • Chemically tensioned rubbers are produced by the same basic method as normal speed gluing, but the solvent is soaked into the sponge itself instead of the glue. This allows stronger glues to be used which keeps the effect active for much longer than typical speed-glues and boosters.

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Her lastiğin belli üretim özellikleri ve arkasında tırtırları var. Gerdirince atış açısı değişiyor ve dejenere oluyor. Aynı şey booster kullanınca da oluyor. Lastiği tahtayı örten birşey olarak düşünmemek lazım. Örneğin normal yapıştırılıp, kesilmiş bir tenergy 05 ile gerdirilerek yapıştırılmış 05 aynı lastik olmuyor.

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Benim t25 raketin üstünde çekti küçüldü. Ne ezdim, ne gerdim, ne söktüm... Lastiğin rengi siyah. Böyle küçülmeye devam ederse bir kara delik oluşmasından endişeliyim. Gözünü paralel evrende elinde tahta anadan üryan bir vaziyette açmak var.

  • Beğen 1
  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Benim t25 raketin üstünde çekti küçüldü. Ne ezdim, ne gerdim, ne söktüm... Lastiğin rengi siyah. Böyle küçülmeye devam ederse bir kara delik oluşmasından endişeliyim. Gözünü paralel evrende elinde tahta anadan üryan bir vaziyette açmak var.

 

 

Oklava kullan bak...Lastik tahtanın üzerinde bir daha kücülme gafletine düşüyor mu....

 

ktm

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Benim t25 raketin üstünde çekti küçüldü. Ne ezdim, ne gerdim, ne söktüm... Lastiğin rengi siyah. Böyle küçülmeye devam ederse bir kara delik oluşmasından endişeliyim. Gözünü paralel evrende elinde tahta anadan üryan bir vaziyette açmak var.

 

Ben de aynı tehlikeyle karşı karşıyayım...

Merak ettiğim bir şey var: Turnuvalarda çekmiş lastikli (kenarlarda tahta bölümü gözüken) raketle oynamak kurallara uygun mudur?

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Ben de aynı tehlikeyle karşı karşıyayım...

Merak ettiğim bir şey var: Turnuvalarda çekmiş lastikli (kenarlarda tahta bölümü gözüken) raketle oynamak kurallara uygun mudur?

 

2.4 7 Yüzeyin sürekliliğinde ve renginin tek düzeliğinde, eskimeden oluşan küçük sapma ve aşınmalara, yüzeyin niteliğini önemli ölçüde değiştirmediği sürece izin verilebilir.

 

Yani biraz hakeme bağlı.

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Yani biraz hakeme bağlı.

 

evet hakeme bağlı; hatta hakemin bağlı olduğu şehre, o günkü halet-i ruhiyesine de bağlı :) ekseriyetle ankara hakemlerinden uyarı aldım bu güne kadar. onlar dışında, servis atarken topu elimden çıkarma şeklime veya direk olarak sözde hatalı servisime sayı veren olmadı. bu dediklerimden biri ankaradaki forum buluşmasında yaşanmıştı hatta :)

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 members

    • Bu sayfayı inceleyen kayıtlı kullanıcı yok
  • Çevrimiçi Kullanıcılar   0 Üye, 0 Gizli, 17 Misafir (Tam liste)

    • Şu anda bağlı kayıtlı kullanıcı bulunmuyor
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu sitede size daha iyi yardımcı olabilmek için çerezler kullanılır. Çerez ayarlarınızı buradan yapabilirsiniz, veya devam ederseniz çerez kullanımını kabul etmiş sayılırsınız..